ঈশোপনিষদ সংস্কৃত মন্ত্র ব্যাখ্যা-(1-4)

ঈশোপনিষদ সংস্কৃত মন্ত্র ব্যাখ্যা -1 – অসূর্যা নাম তে লোকা অন্ধেন তমসাবৃতাঃ। ঈশোপনিষদ মন্ত্র বাখ্যা-2 -হিরন্ময়েনপাত্রেন সত‍্যস‍্যাপিহিতং মুখম্। মন্ত্র বাখ্যা-3 -ঈশাবাস‍্যমিদং সর্বং যৎ কিঞ্চজগত‍্যাং জগৎ। মন্ত্র বাখ্যা-4-অন্ধং তমঃ প্রবিশন্তি যেঅবিদ‍্যামুপাসতে।

ঈশোপনিষদ সংস্কৃত মন্ত্র ব্যাখ্যা

ঈশোপনিষদ সংস্কৃত মন্ত্র ব্যাখ্যা-1

অসূর্যা নাম তে লোকা অন্ধেন তমসাবৃতাঃ।
তাংস্তে প্রেত‍্যাভিগচ্ছন্তি যে কে চাত্মঅনো জনাঃ।।


উঃ- শুক্লযজুর্বেদস‍্য বাজসনেয়সংহিতান্তর্গতায়াম্ ঈশোপনিষদি সমুপলভ‍্যতে অয়ং মন্ত্রঃ। অস্মিন্ আলোচ‍্যমানে মন্ত্রে আত্মজ্ঞানশূন‍্যঃ জনঃ মরণাৎ পরং যৎ বিষময়ং ফলং লভতে তদেব অত্র বর্ণিতম্।


অসূর্য ইতি নামধেয়ং ভুবনম্ অতীব অন্ধকারাচ্ছন্নমেব ভবতি। যতস্তস্মিন্ লোকে সূর্যকিরনস‍্য লোশোঅপি ন বিদ‍্যতে। সূর্যকিরনেন উদ্ভাসিতং ভুবনং সূর্যলোক ইতি কথ‍্যতে।

অস্মিন্ ধরনী তলে যে খলু নরাঃ সৎকর্মসম্পাদনে ব‍্যাপৃতাঃ তেষামেব চিত্তং শুদ্ধং ভবতি। তে বিশুদ্ধচিত্তাঃ জনাঃ কেবলং ব্রহ্মজ্ঞানং লুব্ধং শুক্লবন্তি। যদ‍্যপি তেষাং দেহাবসানং ভবতি তথাপি মরনাৎপরং তে আনন্দলোকং প্রবিশন্তি। পক্ষান্তরে যে জনা অবিদ‍্যাদোষেন আত্মহননকারিনঃ ভবন্তি অর্থাৎ ব্রহ্মনঃ স্বরূপং জ্ঞাতুং ন যতন্তে তে এব জনন মরন পাশাবদ্ধা ভবন্তি।

মরনাৎ পরমপি তে জনাঃ অসূর্য ইতি নামধেয়ে লোকে অবর্ণনীয়ং ক্লেশং প্রাপ্নুবন্তি। আত্মজ্ঞানাভাবাৎ তে সদৈব দেহেন্দ্রিয়সুখমেব মুখং চিন্তয়ন্তি। এতেষাম্ আত্মজ্ঞানবহিতানাম্ জনানাং দেহাবসানান্তে ঘোরতরং বিষাদাচ্ছন্নং তমসাবৃতং স্থানং ভবতীতি শাস্ত্রকারস‍্যাভিমতম্।

ঈশোপনিষদ সংস্কৃত মন্ত্র ব্যাখ্যা-2

হিরন্ময়েনপাত্রেন সত‍্যস‍্যাপিহিতং মুখম্।
তত্ত্বংপূষন্নপাবৃণু সত‍্যধর্মায় দৃষ্টায়।।

উঃ- শুক্লযজুর্বেদস‍্য বাজসনেয় সংহিতান্তরর্গতায়াম্ ঈশোপনিষদি সমুপলভ‍্যতে অয়ং মন্ত্রঃ।


বিদ‍্যাবিদ‍্যয়োঃ জ্ঞানকর্মনোঃ ভিন্নানুষ্ঠানস‍্য নিন্দা আদাবেবমন্ত্রে যথা শ্রুয়তে তথা তয়োঃ সমুচ্চয়ানুষ্ঠানে প্রকৃতিলয়রূপং বিশেষ ফলমপিপ্রাপ‍্যতে মাধকেন ইত‍্যুপ দেশোঅপি বর্ণ‍্যতে মন্ত্রান্তরেন। নিত‍্যমুক্তেরুপায়ত্বেন ভক্তসাধকঃ অধঃ ক্রমেন তস‍্য প্রার্থনা প্রকাশয়তি।

অব‍্যক্তব্রক্ষোপাসকোই এ অন্তিমকালে এবং প্রার্থয়তেহে পূষন্ অর্থাৎ নিখিলচরাচরস‍্য পরিচালকঃ সদাদ‍্যুতিস্মান্। সচ্চিদানন্দস‍্য পরব্রহ্মনো মুখং প্রবেশদ্বারং সুবর্ণময়েণ আচ্ছাদকেন সাতিশয়গাঢ়রূপেন সমাবৃতম্। তস‍্য পরব্রহ্মণো প্রবেশদ্বারং যদি উন্মুক্তং ভবেৎ পূষাদেবস‍্য কৃপয়া তর্হিসত‍্য স্বরূপস‍্য পরব্রহ্মণঃ সেবয়া সাধকোঅপি সত‍্যধর্মবিশিষ্টঃ ভবেদিতি মহতী প্রার্থনা ক্রিয়তে সাধকেন পূষাদেবতায়াঃ সবিধে। পূষন্ দেবস‍্য কৃপয়া কেবলং ব্রহ্মণঃ স্বরূপোপলব্ধিঃ স‍্যাদিতি প্রার্থনা শ্রুয়তে অস্মিন্ মন্ত্রে ইতি ভাবঃ।

ঈশোপনিষদ সংস্কৃত মন্ত্র ব্যাখ্যা-3

ঈশাবাস‍্যমিদং সর্বং যৎ কিঞ্চজগত‍্যাং জগৎ।
তেন ত‍্যক্তেন ভুঞ্জীথা মা গৃধঃ কস‍্যস্বিদ্ ধনম্।।


উঃ- শুক্লযজুর্বেদস‍্য বাজসনেয়সংহিতান্তর্গতায়াম্ ঈশোপনিষদি সমুপলভ‍্যতয়ৈঃ মন্ত্রঃ। অস্মিন্ ঈশোপনিষদীয় প্রথমমন্ত্রে উপনিষদ্ শাস্ত্রস‍্য মূলীভূতং তত্ত্বং ব‍্যাখ‍্যাতম্। অস্মিন্ মহীতলে সর্বেষু দ্রব‍্যেষু পরমাত্মনঃ পরমেশ্বরঃ বা অস্তিত্বং বিরাজিতম্। বিষয়বাসনা ত‍্যাগেন সর্বব‍্যাপিনঃ পরমেশ্বরস‍্য সত্তা অন‍ুভূয়তে ইতি দর্শয়িতুম্ অস‍্য মন্ত্রস‍্য অবতারনা।


কেবলং একমেব দ্বিতীয়াং ব্রহ্ম এব সত‍্যং জগন্মিথ‍্যা ইতি বেদান্ত শাস্ত্রস‍্য উপদেশঃ। শাস্ত্রপাঠেন ইদমেব জ্ঞানং লভ‍্যতে মৎ পৃথিব‍্যাঃ প্রতিবস্তূনি সচ্চিদানন্দস্বরূপস‍্য পরব্রহ্মনঃ অস্তিত্বং বিদ‍্যতে। ইদং ব্রহ্মা যদ‍্যপি একমেব তথাপি তদেব ব্রহ্মা আত্মনঃ মাহাত্ম‍্যপ্রকাশনার্থং বহুরূপেন সর্বত্র তিষ্ঠতি। তস্মাদেব কারণাৎ জগতঃ স্থাবরজঙ্গমাত্মকং যৎ কিমপি চঞ্চলং দ্রব‍্যং তৎ পরমেশ্বরস‍্য বিভূতিমন্ডিতম্। নামরূপ বিহীনং ব্রহ্ম কেবলং জাগতিক বস্তুমাধ‍্যমেনরূপময়ং ভবতি। তস্মাৎ কারনাৎ ঈশাবাস‍্যমিদম্ ইতি শব্দেন অয়মেব ভাবঃ জ্ঞায়তে যৎ অস‍্যাঃ পৃথিব‍্যাঃ সর্বং পার্থিবং নশ্বরং দ্রব‍্যং ঈশ্বরেন সমাচ্ছাদিতম্। ভোগলালসা পরিহারেন ক্রমশোব্রহ্মণঃ স্বরূপম্ উপলব্ধুম্ শক্নোতি ব্রহ্মজ্ঞানী। যদা পরব্রহ্মণঃ জ্ঞানং লভ‍্যতে সাধকেন তদা পার্থিবং সুখং গুনমেব নিকৃষ্টতর রূপেন জ্ঞায়তে তনৈব সাধকেন ইতি সরলার্থঃ।

ঈশোপনিষদ সংস্কৃত মন্ত্র ব্যাখ্যা-4

অন্ধং তমঃ প্রবিশন্তি যেঅবিদ‍্যামুপাসতে
ততো ভূয় ইব তে তমো য উ বিদায়াং রতা।।


উঃ- শুক্লযজুর্বেদস‍্য বাজসনেয়সংহিতান্তর্গতায়াম্ ঈশোপনিষদি সমুপলভ‍্যতে অয়ং মন্ত্রঃ। বিদ‍্যাভাসং বিহায় কেবলম্ অবিদ্যাশ্রয়েন অথবা অবিদ‍্যাসেত্বাং বিস্মৃত‍্য কেবলং বিদ‍্যাবলম্বনেন মুক্তিলাভঃ ন কদাপি শক‍্যতে সাধকেন পরন্তু সাধকস্ততো দূরাৎ সুদূরেএব তিষ্ঠতি ইত‍্যস্মিন্ মন্ত্রে ব‍্যাখ‍্যায়তে।


অবিদ‍্যা ইত‍্যনেন পদেন সকামকর্ম এব সূচ‍্যতে। যঃ খলু সাধকঃ কেবলং সকামকর্ম সাধনার্থং যততে স নূনমেব পিতৃলোকে আশ‍্রয়ং লভ‍্যতে। সাধকস‍্য পুণ‍্যফলং যদা ক্ষয়ং যাতিকালেগতে তদেব পুনঃ মর্ত‍্য লোকং প্রবিশতি। অনেন প্রকারনে পুনঃ পুনঃ জন্মমরন পরিগ্রহাৎ সাধকঃ মুক্তেরাস্বাদনং ন কদাপি লব্ধুং শক্নোতি। মোক্ষলাভরূপম্ উদ্দেশ‍্যম্ তস‍্য বিচ‍্যুতং ভবতীত‍্যর্থঃ। ইয়মেব বন্ধনাবস্থা সাধকান্ নিকষা অন্ধকার প্রবেশবৎ মন‍্যতে।

পক্ষান্তরে যঃ খলু সাধকঃ বিদ‍্যামেবাশ্রিত‍্য কালং যাপয়তি স তু পাঢ়তরং ঘনান্ধকারং প্রবিশতি। বিদ‍্যায়া দেবলোকঃ ইতি শ্রুতিবচনাৎ যঃ খলু জনঃ নিরবচ্ছিন্নদেবতোপাসনায়াং রতঃ স অবশ‍্যমেব দেবলোকাদিকং দুর্লভং লোকং লভ‍্যতে। অস্মিন্ বিষয়ে ন বিদ‍্যতে সন্দেহাবকাশঃ। তথাপি পুণ‍্যফলং সম্পূর্ণরূপেন যদা ক্ষয়ং যাতি তদা দেবলোকভ্রষ্টঃ সাধক পুনরপি অস্মিন্ দৃশ‍্যমানে ধরাতলে জন্ম পরিগৃহ্নাতি। অনেন প্রকারেন পুনঃ পুনঃ জন্মমৃত‍্যুপাশেন অসৌ খলু সাধকঃ আবদ্ধো ভবতি। ইমাং বদ্ধাবস্থাং সাধকাঃ

অধিকতরাঘনান্ধকারে প্রবেশবদিতি চিন্তয়ন্তি। অস্মাৎ হেতোঃ নিষ্কামকর্মসম্পাদনাৎ পরং যদা সাধকস‍্য চিত্তশুদ্ধির্জায়তে তদা স খলু সাধকঃ জ্ঞানমার্গম্ অবলম্ব‍্য মোক্ষলাভরূপং মহাফলং লব্ধুং শক্নোতীত‍্যর্থঃ।

ঈশোপনিষদ সংস্কৃত মন্ত্র ব্যাখ্যা-4 (অন্যভাবে)

অন্ধং তমঃ প্রবিশন্তি যেহবিদ‍্যামুপাসতে।
ততো ভূয় ইব তে তমো য উ বিদ‍্যায়াং রতা।।

অনুবাদ:- যারা কেবল অবিদ‍্যা বা কর্মের অনুষ্ঠান করেন তারা যোর অন্ধকারে প্রবেশ করেন আর যারা দেবতা চিন্তায় অর্থাৎ বিদ‍্যায় নিরত তারা তদপ্রেক্ষা অধিকতর অন্ধকারে প্রবেশ করেন।

অন্বয়:- যে অবিদ‍্যাম্ উপাসতে তে অন্ধং তমঃ প্রবিশন্তি। যে উ বিদ‍্যায়াং রতা তে ততঃ ভূয়ঃ এব তমঃ প্রবিশন্তি।

শুক্লযজুর্বেদস‍্য বাজসনেয় সংহিতান্তর্গতায়াম্ ঈশোপনিষদি সমুপলভ‍্যতেঅয়ং মন্ত্রঃ।

কর্মকান্তবিহিতস‍্য কর্মমার্গস‍্য এব বিভাগং প্রদর্শয়িতুমাহ অন্বং তমঃ প্রবিশন্তি ইত‍্যাদি মন্ত্রঃ।

যে তু অবিদ‍্যামূলকং কর্মমার্গমুপাসতে তে তমসাবৃতং গহনান্ধকারং প্রবিশন্তি। অবিদ‍্যা নাম বেদবিহিত অগ্নিহোত্রাদি সকামকর্ম। কর্মণা পিতৃলোকঃ ইত‍্যাদি শ্রুত‍্যা কর্মকান্ডসেবনাৎ পিতৃলোকেষু গাতর্ভবতি। কর্মানুষ্ঠানেন পুনঃ পুনঃ জন্মমৃত‍্যুরাবর্তে পতনাৎ মুক্তির্ন ভবতীতি অন্ধকার প্রবেশ ইব। কর্মপরিহৃত‍্য কেবল দেবোপসনয়াপি মুক্তির্নভবতি। বিদ‍্যায়া দেবলোকঃ ইত‍্যাদি শ্রুত‍্যা প্রবর্ত্তমানো জনঃ কেবল দৈবচিন্তয়া ব্রহ্মলোকাদি দুর্গমস্থানং গচ্ছতি। পরন্তু পূণ‍্যে ক্ষয়ে দেবলোকাদ্বিচ‍্যুতঃ পুনঃ মর্ত‍্যলোকম্। আগচ্ছতীতি কেবল দৈবতচিন্তনমপি হেয়ম্। অপি তু জন্মান্তরসাধ‍্যম্ আত্মজ্ঞানমপি দুর্লভং ভবতীতি অত‍্যধিকান্ধকারে প্রবেশ। অতঃ বিদ‍্যাবিদ‍্যয়োঃ সমুচ্চসাধনং বরমিতি মন্ত্রার্থঃ ব‍্যাখ‍্যাতঃ।

অনুষ্টুপ্ ছন্দসি গ্রথিতোঅয়ং মন্ত্রঃ। তল্লক্ষণং তু-

” পঞ্চমং লঘুসর্বত্র সপ্তমং দ্বিচতুর্থয়োঃ।
  গুরু ষষ্ঠঞ্চ পাদানাং শেষেষ্বনিয়মো মতঃ।।

ঈশোপনিষদ হতে গুরুত্বপূর্ণ পোস্ট গুলি

Comments