ঈশোপনিষদ সংস্কৃত মন্ত্র বাখ্যা-(8-10)

ঈশোপনিষদ সংস্কৃত বাখ্যা – যস্মিন্ সর্বানি ভূত‍ান‍্যাত্মৈবাভুদ্বিজানতঃ, তত্র কো মোহঃ কঃ শোক, এবত্বমনুপশ‍্যতে।

ঈশোপনিষদ সংস্কৃত মন্ত্র বাখ্যা-8

যস্মিন্ সর্বানি ভূত‍ান‍্যাত্মৈবাভুদ্বিজানতঃ।
তত্র কো মোহঃ কঃ শোক
এবত্বমনুপশ‍্যতে।।

ঈশোপনিষদ বাখ্যা

শুক্লযজুর্বেদস‍্য বাজসনেয়সংহিতান্তর্গতায়াম্ ঈশোপনিষদি সমুপলভ‍্যতেঅয়ং মন্ত্রঃ।

ভক্তসাধকঃ সদৈব সর্বানি ভূতানি আত্মবৎ পশ‍্যতি। সর্বভূতে ব্রহ্মজ্ঞানী একস‍্যৈব পরমাত্মনঃ অস্তিত্বম্ অনুভবতি। তেনৈব সমদর্শিনা সাধকেন শোকমোহাতিক্রমনং সম্ভাবতে ইতি প্রদর্শয়িতুম্ অস‍্য মন্ত্রস‍্য উপস্হাপনা।

সর্বভূতেষু বহুত্বং বিহায় একত্বমেব ষো জনঃ পশ‍্যতি পক্ষান্তরে একস্মিন্ আত্মনি সর্বানি ভূতানি বিরাজন্তে ইত‍্যেবৎ জ্ঞানং যো জনঃ লব্ধবান্ স এব যথার্থ ব্রহ্মজ্ঞানী সাধকঃ। অনেন ভক্তসাধকেন প্রকৃতং তত্ত্বজ্ঞানং সুষটুরূপেনৈব লভ‍্যতে তেনৈব তত্ত্বজ্ঞানেন ব্রহ্মদর্শী সাধকঃ সত‍্যানুসন্ধানং কর্ত্তুং শক্নোতি।

অস‍্য ব্রহ্মদর্শিনঃ সাধকস‍্য চিত্তং কদাপি শোকেন মোহেন বদ পীড়িতং ন ভবতি। শোকস‍্য সোঅস‍্য বা লেশোঅপি ভক্তসাধকস‍্য মনসি ন স্থানং শক‍্যতে ইতি সরলার্থঃ।

ঈশোপনিষদ সংস্কৃত মন্ত্র বাখ্যা-9

হিরন্ময়েন পাত্রেন সত‍্যস‍্যাপিহিতংমুখম্।
   তত্ত্বং পূষন্নপাবৃনু সত‍্যধর্মায় দৃষ্টয়ে।।

অনুবাদ:- জ‍্যোতির্ময় পাত্র ( সুবর্ণসূর্যমন্ডল) দ্বারা সত‍্যস্বরূপ পরব্রহ্মের মুখ আচ্ছাদিত রয়েছে। হে জগৎপালক পূষন্। সত‍্যনিষ্ট আমার সাক্ষাৎ উপলব্ধির জন‍্য তুমি সেই আবরণটি অপসারিত কর।

অন্বয়:- হিরন্ময়েন পাত্রেন সত‍্যস‍্য মুখং অপিহিতম্। পূষন্ ত্বং সত‍্যধর্মায় দৃষ্টয়ে তৎ অপাবৃণু।

শুক্লযজুর্বেদস‍্য বাজসনেয় সংহিতান্তর্গতায়াম্ ঈশোপনিষদি সমুপলভ‍্যতেঅয়ং মন্ত্রঃ।

জ্ঞানকর্ম সমুচ্চায় বর্ণনা প্রসঙ্গে ব্রহ্মরূপ সূর্যসমীপে প্রার্থনা বিজ্ঞাপনাৎ কিমত্র উপনিষদি ভক্তিবীজং প্রবিষ্টমিতি সুধীভির্ভ‍্যাম্ -তৎ আলোচিতম্ আলোচ‍্য শ্লোকেন।

বিদ‍্যাবিদ‍্যয়োঃ জ্ঞানকর্মসমুচ্চয়ানুষ্ঠানেন প্রকৃতিলয়রূপং বিশেষ ফলম্ অমৃতত্বম্ আসাদ‍্যতে। আত্মজ্ঞানলাভ অনন্তরমেব ব্রহ্মলাভো ভবতি। অতঃ আজীবন জ্ঞানকর্মসমুচ্চায়সাধকঃ ব্রহ্মসরূপম্ অবগন্তুম্ আদিত‍্যমন্ডলস্থং সত‍্যস্বরূপং সগুনং প্রতীকং ব্রহ্মং চিরন্তনমুক্তয়ে প্রার্থয়তে। আদিত‍্য খলু ব্রহ্মনঃ প্রকৃষ্টং প্রতীক ইতি মুমূর্ষুঃ আদিত‍্য উপাসনাং করোতি। হে পূষন্! জগৎ পোষক!জ‍্যোতির্ময়! জ‍্যোতিষ্মতা সূর্যমন্ডলেন সত‍্যস্বরূপস‍্য পরব্রহ্মণো স্বরূপস‍্য দর্শনার্থং দর্শনযোগ‍্যং দৃষ্টিসামর্থ‍্যং ব্রহ্মনৈব প্রদাতব‍্যমিতি সূর্যস্বরূপ ব্রহ্মসমীপে তস‍্য কাতর প্রার্থনা -হে পূষন্ ! যথা মম মোক্ষকারণং তত্ত্বজ্ঞানং জায়তে তথা কৃপয়া বিধেহি।

অনুষ্টুপ্ ছন্দসি গ্রথিতোঅয়ং মন্ত্রঃ। তল্লক্ষণং তু-

” পঞ্চমং লঘুসর্বত্র সপ্তমং দ্বিচতুর্থয়োঃ।
  গুরু ষষ্ঠঞ্চ পাদানাং শেষেষ্বনিয়মো মতঃ।।”

ঈশোপনিষদ সংস্কৃত মন্ত্র বাখ্যা-10

অন‍্যদেবোন্থর্বিদ‍্যয়াঅন‍্যদান্থরবিদ‍্যয়া।
   ইতি শুশ্রুম ধীরাণাং যেনস্তদ্বিচচক্ষিরে।।

অনুবাদ:- বিদ‍্যা বা দেবতা চিন্তার পৃথক্ ফল এবং অবিদ‍্যা বা কর্মের অন‍্য ফল, এরূপ কথা যারা আমাদের কাছে বলেছেন, আমরা সেই সকলই ধীর শান্তচিত্ত ঋষিদের নিকট শুনেছি।

অন্বয় :- বিদ‍্যয়া অন‍্যৎ এব আহুঃ, অবিদ‍্যয়া অন‍্যৎ আহুঃ। যে নঃ তৎ বিচচক্ষিরে ধীরানাং ইতি শ্রশ্রুম্।

শুক্লযজুর্বেদস‍্য বাজসনেয় সংহিতান্তর্গতায়াম্ ঈশোপনিষদি সমুপলভ‍্যতেঅয়ং মন্ত্রঃ।

অস্মিন্ মন্ত্রে কর্মকান্তবিহিতস‍্য কর্মমার্গস‍্য এব বিভাগং প্রদর্শয়িতুম্ প্রসঙ্গেন বিদ‍্যাবিদ‍্যয়োঃ পৃথক্ ফলত্বং বিশদীক্রীয়তে।

যে তু অবিদ‍্যামূলকং কর্মমার্গমুপাসতে তে তমসাবৃতং গহনান্ধকারং প্রবিশন্তি। অবিদ‍্যা নাম বেদবিহিত অগ্নিহোত্রাদি সকামকর্ম। কর্মণা পিতৃলোকঃ ইত‍্যাদি শ্রুত‍্যা কর্মকান্তসেবনাৎ পিতৃলোকেষু গতির্ভবতি। কর্মানুষ্ঠানেএ পুনঃ পুনঃ জন্মমৃত‍্যুরাবর্তে পতনাৎ মুক্তির্ণ ভবতীতি অন্ধকার প্রবেশ ইব। কর্মপরিহৃত‍্য কেবল দেবোপসনয়াপি মুক্তির্নভবতি। বিদ‍্যায়া দেবলোকঃ ইত‍্যাদি শ্রুত‍্যা প্রবর্ত্তমানো জনঃ কেবল দৈবচিন্তয়া ব্রহ্মলোকাদি দুর্গমস্থানং গচ্ছতি। পরন্তু পূণ‍্যে ক্ষয়ে দেবলোকাদ্বিচ‍্যুতঃ পুনঃ মর্ত‍্যলোকম্ আগচ্ছতীতি। কেবল দৈবতচিন্তনমপি হেয়ম্ অপি তু জন্মান্তরসাধ‍্যম্ আত্মজ্ঞানমপি দুর্লভং ভবতীতি অত‍্যধিকান্ধকারে প্রবেশ। অতঃ বিদ‍্যা বিদ‍্যয়োঃ সমুচ্চসাধনং বরমিতি মন্ত্রার্থঃ ব‍্যাখ‍্যাতঃ।

অনুষ্টুপ্ ছন্দসি গ্রথিতোঅয়ং মন্ত্রঃ। তল্লক্ষণং তু-
” পঞ্চমং লঘুসর্বত্র সপ্তমং দ্বিচতুর্থয়োঃ।
  গুরু ষষ্ঠঞ্চ পাদানাং শেষেষ্বনিয়মো মতঃ।।”

ঈশোপনিষদ হতে গুরুত্বপূর্ণ পোস্ট গুলি

  1. ঈশোপনিষদে প্রতিপাদিত শিক্ষনীয় বিষয় আলোচনা

2. ঈশোপনিষদে বর্ণিত তত্ত্বজ্ঞানে কর্মের ভূমিকা

ঈশোপনিষদ হতে মন্ত্রগুলির বাখ্যাগুলি পড়ুন

ঈশোপনিষদ মন্ত্র বাখ্যা-(1-4)
ঈশোপনিষদ মন্ত্র বাখ্যা-(5-7)
ঈশোপনিষদ মন্ত্র বাখ্যা-(11-13)
Comments