ঈশোপনিষদ মন্ত্র বাখ্যা-11-যস্তু সর্বানি ভূতান্যাত্মন্যেবানুপশ্যতি / সর্বভূতেষু চাত্মানং ততো ন বিজুগুপ্সতে।
ঈশোপনিষদ মন্ত্র বাখ্যা-11
যস্তু সর্বানি ভূতান্যাত্মন্যেবানুপশ্যতি।
সর্বভূতেষু চাত্মানং ততো ন বিজুগুপ্সতে।।
উৎস
মন্ত্রোঅয়ং শুক্লযজুর্বেদস্য বাজসনেয়ীসংহিতান্তর্গতায়াম্ ব্রহ্মজ্ঞানপ্রতিপাদনপরায়া ঈশোপনিষদঃ উদ্ধৃতঃ।
প্রসঙ্গ
মন্ত্রেঅস্মিন্ আত্মজ্ঞানিনঃ স্বরূপালোচনাবসরে এবমাহ শ্রুতিঃ “যস্তু সর্বানি…..” ইতি।
মন্ত্র বাখ্যা
যঃ খলু আত্মজ্ঞানী স এব আত্মনি অখিলং জগৎ উপলভ্যতে। আত্মনঃ অভিন্নঞ্চ সর্বং পশ্যতি। যশ্চ সর্বেষু প্রানীজাতেষু আত্মানমেব প্রতক্ষী করোতি স হি আত্মজ্ঞানী। এবম্ভূতস্য আত্মদর্শি নঃ কত্রাপি বৃনাদিক্ নাস্তি অর্থাৎ আত্মজ্ঞানী ন কথমপি কথ্যে বস্তূনি বৃনাদিকং রোষয়িতুং প্রভবতি। অত এবোক্তং শঙ্করাচার্যেন সর্বা হি ঘৃনা আত্মনঃ অন্যদ্ দৃষ্টং পশ্যতো ভবতি। আত্মজ্ঞানী অপারমার্থিক দষ্ট্বা সর্বং ভিন্নং মন্যেত। কিন্তু সর্বত্র তস্য ব্রহ্ম দৃষ্টিত্বাৎ স কিমপি ন দুষ্টং পশ্যতি যত আপাতাভিন্নং বস্তু তু আনন্দময়ং ব্রহ্মেব। অত আত্মদর্শিনো মনসি ঘৃনাদিকং নোৎপদ্যতে।
” মাধ্যন্দিনশাখায়াং ন বিজুগুপ্সতে’ ইত্যত্র “ন বিচিকিৎসেতি পাবৌ দৃশ্যতে। তত্র অয়মর্থো ভবেৎ যৎ ব্রহ্মদর্শিনঃ সর্বত্র সমদর্শিত্বাৎ কুত্রাপি সংশয়ো নাস্তি। যত্র তু দ্বৈতসত্ত্বা জ্ঞানং তত্র তু সংশয়ঃ সমষ্টি। কিন্তু যত্র তা দৃশোভাবো নাস্তি কেবলং তু এক এব অদ্বৈত সত্তাবোধঃ তত্রতু ব্যুতসংশয়াবসয় ইতি দিক্।
ঈশোপনিষদ হতে গুরুত্বপূর্ণ পোস্ট গুলি
2. ঈশোপনিষদে বর্ণিত তত্ত্বজ্ঞানে কর্মের ভূমিকা