সাংখ‍্যকারিকা: কারিকা ব্যাখ্যা

সাংখ‍্যকারিকা হতে গুরুত্বপূর্ণ কারিকা ব্যাখ্যা গুলি দেওয়া হল ।

সাংখ‍্যকারিকা হতে কারিকা ব্যাখ্যা-১

১) “মূলপ্রকৃতিরবিকৃতির্মহদাদ‍্যাঃ প্রকৃতিবিকৃতয়ঃ সপ্ত।
ষোড়শকস্তু বিকারো ন প্রকৃতি র্নবিকৃতিঃ পুরুষঃ।।”

উৎস:- সাংখ‍্যাচার্যস‍্য ঈশ্বরকৃষ্ণস‍্য বিরচিতস‍্য ‘সাংখ‍্যকারিকা’ গ্রন্থমধ‍্যে ইয়ম্ কারিকা বিদ‍্যতে।

প্রসঙ্গ:- সাংখ‍‍্যশাস্ত্রে পঞ্চবিংশতি তত্ত্বানি স্বীক্রিয়ন্তে। তানি চ অত্র পুনঃ চতসৃষু শ্রেনিষু প্রদর্শ‍্যন্তে।

ব‍্যাখ‍্যা:- মূলপ্রকৃতিরবিকৃতিঃ – প্রকরোতীতি প্রকৃতিঃ। প্রকৃতিঃ ন কস‍্যাপি বিকৃতিঃ। প্রকৃতিরেব সর্বং কার্যমুৎপাদয়তি। নাস্তি কিমপি পুনঃ প্রকৃতেঃ কারণম্, অনবস্থাদোষসম্ভবাৎ।

মহদাদ‍্যাঃ প্রকৃতিবিকৃতয়ঃ সপ্ত – মহৎ, অহংকারঃ, পঞ্চতন্মাত্রং চেতি সপ্ত তত্ত্বানি যথা প্রকৃতিঃ, তথৈব বিকৃতিঃ। কুতঃ? মহৎ প্রকৃতিসম্ভূতত্বাৎ বিকৃতিঃ, অহঙ্কারোৎপাদকত্বাৎ প্রকৃতিঃ। অহংকারঃ মহৎসম্ভূতত্বাৎ বিকৃতিঃ, পঞ্চতন্মাত্রোৎপাদকত্বাৎ প্রকৃতিঃ। পঞ্চতন্মাত্রং অহংকারসম্ভূতত্বাৎ বিকৃতিঃ, একাদশানামিন্দ্রিয়াণাৎ পঞ্চানাং মহাভূতানাং চ উৎপাদকত্বাৎ চ প্রকৃতিঃ।

ষোড়শকস্তু বিকারঃ – পঞ্চ জ্ঞানেন্দ্রিয়াণি, পঞ্চ কর্মেন্দ্রিয়াণি, মনশ্চেতি একাদশ ইন্দ্রিয়াণি, পঞ্চ মহাভূতানি চ সর্বদা বিকৃতিঃ কার্যম্। ইন্দ্রিয়াণি সাত্ত্বিকাৎ অহঙ্কারাৎ উৎপদ‍্যন্তে। পঞ্চ মহাভূতানি রাজসিকাৎ অহঙ্কারাৎ  উৎপদ‍্যন্তে। এতানি ষোড়শ তত্ত্বানি ন কিমপি কার্যমুৎপাদয়ন্তি। অতঃ ন কস‍্যাপি কারণম্।

ন প্রকৃতির্ণবিকৃতি পুরুষঃ – পুরুষঃ ন কস্মাদপি উৎপদ‍্যন্তে, ন কিমপি উৎপাদয়তি। স সর্বদা নিত‍্যঃ নিষ্ক্রিয়ঃ নির্বিকারশ্চ। ন হি স কার্যং, ন পুনঃ কারণম্।

       একঃ পুরুষ এব চেতনঃ আত্মা। চতুর্বিংশতি তত্ত্বানি অচেতনম্। এতেষাং ভেদসাক্ষাৎকার মুমুক্ষুণাং কৃতে অত‍্যাবশ‍্যকঃ, যতঃ অয়মেব ত্রিবিধাণাং দুঃখানাং উচ্ছেদকারণম্।

সাংখ‍্যকারিকা হতে কারিকা ব্যাখ্যা-২

২) অতিদূরাৎ সামীপ‍্যাদিন্দ্রিয়ঘাতান্মনোঅনবস্থানাৎ।
সৌক্ষ‍্যাদ্ব‍্যবধানাদভিভবাৎ সমানাভিহারাচ্চ।।”

অনুবাদ:- অতিদূরত্ব, অতিসামীপ‍্য, ইন্দ্রিয়ঘাতত্ব, মনের অন‍্যমনস্কতা, সৌক্ষ্মত্ব, ব‍্যবধানত্ব, অভিভবত্ব ও সমানাভিজারত্ব (সমান জাতিতে মিশ্রণত্ব)- এই আটটি কারনের যে কোনো একটি বর্তমান থাকলে বস্তুর যথাযথ জ্ঞান উপলব্ধ হয় না।

উৎস:- সাংখ‍্যাচার্যস‍্য ঈশ্বরকৃষ্ণস‍্য বিরচিতস‍্য ‘সাংখ‍্যকারিকা’ গ্রন্থমধ‍্যে ইয়ম্ কারিকা বিদ‍্যতে।

প্রসঙ্গ:- বস্তুনঃ অনুপলব্ধিকারণবর্ণনাপ্রসঙ্গে আচার্য‍্যঃ ইমাম্ কারিকাম্ উক্তবান।

ব‍্যাখ‍্যা:- সতঃ অপি বস্তুনঃ অনুপলব্ধিঃ সম্ভবতি এব, যতঃ-
i) অতিদূরাৎ- যথা বিয়তি উৎপতম্ পতত্রী অতি দূরতয়া সন্ অপি প্রত‍্যক্ষেন ন উপলভ‍্যতে। এবম্ এব গ্রহোপগ্রহণাম্ অপ্রত‍্যক্ষত্বম্ অপি বোধ‍্যম্।

ii) সামীপাৎ- অতিসামীপ‍্যাৎ অপি ইন্দ্রিয়াণাম্ আগ্রাহ‍্যত্বম্ ভবতি এব, যথা লোচনস্থম্ অঞ্জনম্ অতিসামিপ‍্যাৎ ন দৃশ‍্যতে।

iiii) ইন্দ্রিয়ঘাতাৎ- ইন্দ্রিয়বৈকল‍্যাৎ অপি সতঃ বস্তুনঃ গ্রহণম্ ন সম্ভবতি। যথা অন্ধত্বাৎ কক্ষস্থস‍্য ঘটস‍্য অভাবঃ বধিরত্বাৎ নিকটোচ্চার্যমানস‍্য শব্দস‍্য অপ্রত‍্যক্ষম্ ভবতি এব।

iv) মনোঅনবস্থানাৎ – মনসঃ অন‍্যত্রব‍্যাপৃতত্বাৎ অপি সতঃ বস্তুতঃ গ্রহণম্ ন সম্ভবতি। যথোক্তম্ বাচস্পতিমিশ্রেন- যথা কামাদ‍্যুপহতমনাঃ স্ফীতালোকমধ‍্যবর্তিনম্ ইন্দ্রিয়সন্নিকৃষ্টম্ অর্থম্ অপি ন পশ‍্যতি।

v) সৌক্ষ‍্যাৎ- যথা ইন্দ্রিয়সন্নিকৃষ্ণম্ পরমান্বাদয়ঃ ন দৃশ‍্যন্তে। বায়ুমণ্ডলস্থজীবানুবিষয়ে অপি তৎএব ন‍্যায়ম্ গৃহ‍্যতে।

vi) ব‍্যবধানাৎ – ইন্দ্রিয়ার্থয়োঃ মধ‍্যে ভিত্ত‍্যাদীনাম্ ব‍্যবধানাৎ জাতে সতঃ অপি বস্তুনঃ অলক্ষ‍্যত্বম্ মন‍্যতে। যথা- ভিত্তিব‍্যবধানাৎ কক্ষস্থিতঃ অপি জনঃ দৃষ্টিগোচরঃ ন ভবতি।

vii) অভিভবাৎ- যথা দিবসে সূর্যপ্রভাভিভূতম্ নক্ষত্রমণ্ডলম্ ন লক্ষ‍্যতে। ন তু অভাবাৎ।

viii) সমানাভিহারাৎ – সমানাকারে বস্তুনি সম্মেলনত্বাৎ। যথা- জলাশয়ে মেঘমুক্তজলবিন্দবঃ ন দৃশ‍্যন্তে।

       অতঃ এভিঃ অষ্টাভিঃ কারণৈঃ সতঃ অপি বস্তুনঃ উপলব্ধিঃ ন ভবতি ইতি শিবম্।

সাংখ‍্যকারিকা হতে কারিকা ব্যাখ্যা-৩

৩) দুঃখত্রয়াভিঘাতাজ্জিজ্ঞাসা তদপঘাতকে হেতৌ।
দৃষ্টে সাহপার্থা চেন্নৈকান্তাত‍্যন্ততোঅভাবাৎ।।”

অনুবাদ:- দুঃখত্রয়ের অভিঘাতবশতঃ (আধ‍্যাত্মিক, আধিদৈবিক ও আধিভৌতিক – এই ত্রিবিধদুঃখ) দুঃখের নিবৃত্তির উপায় জানবার ইচ্ছা হয়, যদিও দৃষ্ট উপায়ে দুঃখত্রয় নিবৃত্তিতে এই জিজ্ঞাসার প্রয়োজন নেই বলা যায় না, কারণ, দৃষ্ট উপায় দ্বারা অবশ‍্যম্ভাবী ও আত‍্যন্তিক দুঃখ নিবৃতি হয় না।

উৎস:- সাংখ‍্যাচার্যস‍্য ঈশ্বরকৃষ্ণস‍্য বিরচিতস‍্য ‘সাংখ‍্যকারিকা’ গ্রন্থমধ‍্যে ইয়ম্ কারিকা বিদ‍্যতে।

প্রসঙ্গ:- দুঃখত্রয়েভ‍্যঃ মুক্তিলাভোপায়ঃ বর্ণনাপ্রসঙ্গে আচার্য‍্যঃ ইমাম্ কারিকাম্ উক্তবান্।

ব‍্যাখ‍্যা:- জগতি দুঃখম্ চরম্ সত‍্যম্ এব ইতি মন‍্যতে, তদেব প্রাণীনাম্ দুঃখম্ সংখ‍্যাতীতম্। দুঃখম্ ত্রিবিধম্ -আধ‍্যাত্মিকম্, আধিদৈবিকম্, আধিভৌতিকম্ চ ইতি। দুঃখাৎ নিবৃত্তিলাভার্থম্ যে খলু লৌকিকাঃ উপায়াঃ পরিদৃশ‍্যন্তে তে তু ন অবশ‍্যম্ভাবিনঃ ঐকান্তিকী আত‍্যন্তিকী চ। দুঃখম্ যদি ন স‍্যাৎ নিত‍্যং বা, তর্হি তস‍্য নিবৃত্তেঃ উপায়াঃ ন ভবতি। কিন্তু দুঃখম্ ভবতি আনিত‍্যম্ চ সত‍্যম্ তস‍্য বিনাশস‍্য উপায়ম্ সন্তি ইতি মন‍্যতে। আধ‍্যাত্মিক দুঃখানি শরীরমনঃ জাতানি। ব‍্যাধিজনিতানি কষ্ঠানি শারীরকদুঃখরূপেন তথা অপমানতিরস্কারাদীনি মানসিকদুঃখরূপেন পরিগণ‍্যন্তে। সর্পাদিভ‍্যঃ দস‍্যুতস্করাদিভ‍্যঃ চ সমুভূতানি দুঃখানি আধিভৌতিকদুঃখরূপেন গণ‍্যন্তে। দেবানাম্ অভিসম্পাদবশাৎ প্রাকৃতিকবিপর্যয়বশাৎ চ যানি দুঃখানি জায়ন্তে তানি সর্বানি আধিদৈবিকদুঃখতয়া গণ‍্যন্তে। জীবানাম্ সর্বাণি এব দুঃখানি তেষু ত্রিবিধেষু এব অন্তর্ভুক্তানি ভবন্তি। ব‍্যক্তাব‍্যক্তয়োঃ জ্ঞস‍্য চ সম‍্যক্ জ্ঞানেন আত‍্যন্তিকী দুঃখনিবৃত্তিঃ সম্ভবতি- ইতি শাস্ত্রস‍্য সিদ্ধান্তঃ।

সুতরাং, শাস্ত্রোক্তদুঃখস‍্য সমুষ্দেদস‍্য জিজ্ঞাসা যথোপযুক্তা ইতি সত‍্যম্।

সাংখ‍্যকারিকা হতে অন্যান্য প্রশ্ন উত্তর

Leave a Comment