ঈশোপনিষদ মন্ত্র বাখ্যা-5-বিদ্যাং চাবিদ্যাঞ্চ যস্তদ্বেদোভয়ং সহ। ঈশোপনিষদ মন্ত্র বাখ্যা-6-কুর্বন্নেবেহ কর্মানি জিজীবিষেচ্ছতং সমাঃ।ঈশোপনিষদ মন্ত্র বাখ্যা-7-তদৈজতি তন্নৈজতি তদ্দূরে তদ্বন্তিকে।
ঈশোপনিষদ মন্ত্র বাখ্যা-5
বিদ্যাং চাবিদ্যাঞ্চ যস্তদ্বেদোভয়ং সহ।
অবিদ্যায়া মৃত্যুং তীর্ত্বা বিদ্যয়ামৃতমশ্নুতে।।
উঃ- শুক্লযজুর্বেদস্য বাজসনেয়সংহিতান্তর্গতায়াম্ ঈশোপনিষদি সমুপলভ্যতেঅয়ং মন্ত্রঃ। কেবল বিদ্যানুষ্ঠানেন অথবা অবিদ্যাসেবয়া মুক্তিলাভঃ ন কস্মিন্নপি কালে শক্যতে সাধনেন পরন্তু সাধকস্ততো দূরাৎ সূদূরে এব বিরাজতে ইতি প্রাগেব উক্তম্।
অতস্তাবৎ বিদ্যাবিদ্যয়োঃ ভিন্নানুষ্ঠানং পরিহৃত্য মহানুষ্ঠানমেব ভক্তসাধকেন অবশ্যং কর্তব্যমিতি জ্ঞায়তে আলোচ্যমানে মন্ত্রে।
অস্মিন্ মন্ত্রে বিদ্যা অবিদ্যা মৃত্যুঃ অমৃতম্ ইতি পদচতুষ্টয়ম্ শাস্ত্রকারেন সন্নিবেশিতম্। তেষু পদষু বিদ্যা ইত্যনেন পদেন দেবতাচিন্তা, অবিদ্যা পদেন অগ্নিহোত্রাদিবেদবিহিত কর্মানুষ্ঠানং মৃত্যু পদেন জাগতিককর্মজন্যং দুঃখম্, অমৃত পদেন ঈশ্বরলাভরূপম্ দেবতাত্মভাবত্বং জ্ঞেয়ম্। অবিদ্যয়া মৃত্যুং তীর্ত্বা বিদ্যয়া অমৃতম্ শ্নুতে ইত্যত্র।
অবিদ্যয়া অর্থাৎ শাস্ত্রবিহিত কর্মসম্পাদনেন সাধকস্য সাবিধেযদ্ দুঃখম্ আয়াতি আমাদের দুঃখাৎ তস্য সাধকস্য পরিত্রানং ভবতীত্যত্র ন বিদ্যতে সংশয়ঃ। তদেব মৃত্যুতরণমিতি সূচ্যতে। য খলু সাধকঃ বিদ্যয়া অর্থাৎ কেবল ঈশ্বরভাবনয়া কালক্ষেপনং করোতি তস্য দেবত্বপ্রাপ্তির্ভবতি। অনেন দেবত্বং প্রাপনেন জায়মানা অবস্থা যদ্যপি চিরং ন সাধকস্য ইমামেবাবস্থাম্ অমৃতম্ ইতি পদেন সূচয়তি শাস্ত্রকারঃ।
ঈশোপনিষদ মন্ত্র বাখ্যা-5 (অন্যভাবে)
বিদ্যাং চাবিদ্যাঞ্চ যস্তদ্বেদোভয়ং সহ।
অবিদ্যয়া মৃত্যুং তীর্ত্বা বিদ্যয়ামৃতমশ্নুতে।।
অনুবাদ:- যিনি বিদ্যা ও বিদ্যাকে যুগপৎ অনুষ্টেয় রূপে জানেন, তিনি কর্মের দ্বারা মৃত্যুকে অতিক্রম করে দৈবজ্ঞানযোগে অমরত্ব লাভ করেন।
অন্বয়:- যঃ বিদ্যাং চ অবিদ্যাং চ তৎ উভয়ং সহ বেদ, সঃ অবিদ্যয়া মৃত্যুং তীর্ত্বা বিদ্যয়া অমৃতং তীর্ত্বা বিদ্যয়া অমৃতং অশ্নুতে।
শুক্লযজুর্বেদস্য বাজসনেয় সংহিতান্তর্গতায়াম্ ঈশোপনিষদি সমুপলভ্যতেঅয়ং মন্ত্রঃ।
অস্মিন্ মন্ত্রে কর্মকান্তবিহিতস্য কর্মমার্গস্য এব বিভাগং প্রদর্শয়িতুং প্রসঙ্গেন বিদ্যাবিদ্যয়োঃ যুগপদ অনুষ্ঠানস্য ব্যাখ্যাতা।
যে তু অবিদ্যামূলকং কর্মমার্গমুপাসতে তে তমসাবৃতং গহনান্ধকারং প্রবিশন্তি। অবিদ্যা নাম বেদবিহিত অগ্নিহোত্রাদি সকামকর্ম। কর্মণা পিতৃলোকঃ ইত্যাদি শ্রুত্যা কর্মকান্তসেবনাৎ পিতৃলোকেষু গতির্ভবতি। কর্মানুষ্ঠানেন পুনঃ পুনঃ জন্মমৃত্যুরাবর্তে পতনাৎ মুক্তির্ন ভবতীতি অন্ধকার প্রবেশ ইব। কর্মপরিহৃত্য কেবল দেবোপসনয়াপি মুক্তির্নভবতি। বিদ্যায়া দেবলোকঃ ইত্যাদি শ্রুত্যা প্রবর্ত্তমানো জনঃ কেবল দৈবচিন্তয়া ব্রহ্ম লোকাদি দুর্গমস্থানং গচ্ছতি। পরন্তু পূণ্যে ক্ষয়ে দেবলোকাদ্বিচ্যুতঃ পুনঃ মর্ত্যলোকম্ আগচ্ছতীতি। কেবল দৈবতচিন্তনমপি দুর্লভং ভবতীতি অত্যধিকান্ধকারে প্রবেশ। অতঃ বিদ্যাবিদ্যয়ো সুচ্চসাধনং বরমিতি মন্ত্রার্থঃ ব্যাখ্যাতঃ।
অনুষ্টুপ্ ছন্দসি গ্রথিতোঅয়ং মন্ত্রঃ। তল্লক্ষনং তু-
” পঞ্চমং লঘুসর্বত্র সপ্তমং দ্বিচতুর্থয়োঃ।
গুরু ষষ্ঠঞ্চ পাদানাং শেষেষ্বনিয়মো মতঃ।।”
ঈশোপনিষদ মন্ত্র বাখ্যা-6
কুর্বন্নেবেহ কর্মানি জিজীবিষেচ্ছতং সমাঃ।
এবং ত্বয়ি নান্যথেতোঅস্তি ন কর্ম্ম লিপ্যতে নরে।।
উঃ- শুক্লযজুর্বেদস্য বাজসনেয়সংহিতান্তর্গতায়াম্ ঈশোপনিষদি সমুপলভ্যতে অয়ং মন্ত্রঃ। ব্রহ্মজ্ঞান লাভায় নিষ্কামকর্মসম্পাদনেন প্রয়োজনং বিদ্যতে ইতি প্রকাশয়িতুম্ অস্য মন্ত্রস্য অবতারনা।
অস্যাং পৃথিব্যাং সকামকর্মসম্পাদনেন শুভাশুভং কর্মফলং লভতে মানবঃ। জগজুনঃ কর্মফল ভোগায় সংসারপাশেন আবদ্ধঃ ভূত্বা অস্মিন্ ধরাতলে বারংবারং জন্মপরিগৃহ্নাতি। আমাদের হেতোঃ সকামকর্মমার্গং পরিত্যজ্য নিষ্কামকর্ম সম্পাদনে স্বতএব প্রবৃত্তির্জয়তে সাধকানাম্। শাস্ত্রসম্পাদনেব নিত্যনৈমিত্তিক কর্মসম্পাদনেন যদ্যপি সর্বেষু স্হলেষু ঈপসিতং ফলং ন উৎপদ্যতে তথাপি অসম্পাদনাৎ কর্মকর্তা ঘোরতরং পাপমেব লভতে। তস্মাৎ অয়মেব উপদেশঃ লভ্যতে যৎ অস্মিন্ ধরাপৃষ্ঠে মানবঃ অগ্নিহোত্রাদি কর্মসম্পাদনাৎ বর্ষশতকম্। অর্থাৎ সুদীর্ঘকালং জীবনং ধারায়িতুং ইচ্ছেৎ। যোজনঃ নিষ্কাম কর্মসম্পাদয়তি স কদাপি কর্মফলেন আবদ্ধো ন ভবতি। পরন্তু নিষকাম কর্মকারনাৎ তস্য জনস্য চিত্তশুদ্ধির্ভবতি। তয়া চিত্তশুদ্ধ্যা তস্য মুক্তিফলং সহজলভ্যং ভবতি। অস্যানুরূপো ভাবঃ যথা গীতায়াম্-
কর্মন্যেবাধিকারস্তে মা ফলেষু কদাচন।।
অতঃ নিষ্কাম কর্ম সম্পাদনাৎ ঋতে ব্রহ্মাজ্ঞানলাভবিষয়ে ন কোঅপি ভিন্নঃ মার্গঃ বিদ্যতে ইতিশম্।
মন্ত্র বাখ্যা-6 ( অন্যভাবে )
কুর্বন্নেবেহ কর্মাণি জিজীবিষেচ্ছতং সমাঃ।
এবং ত্বয়ি নান্যথেতোঅস্তি ন কর্ম্ম লিপ্যতে নরে।।
অনুবাদ:- এই জগতে অগ্নিহোত্রাদি বেদবিহিত কর্ম করে শত বৎসর জীবিত থাকার ইচ্ছা করবে। নরাভিমানি পুরুষের এভিন্ন অন্য কোনো গতি নাই, কিন্তু যেন অশুভ কর্মফল তোমাতে লিপ্ত না হয়।
অন্বয়:- ইহ কর্মাণি কুর্বন্ এব শতম্ সমাঃ জিজীবিষেৎ। এবম্ ত্বয়ি নরে ইতঃ অন্যথা ন অস্তি কর্ম ন লিপ্যতে।
শুক্লযজুর্বেদস্য বাজসনেয় সংহিতান্তর্গতায়াম্ ঈশোপনিষদি সমুপলভ্যতেঅয়ং মন্ত্রঃ।
অস্মিন্ মন্ত্রে ব্রহ্মতত্ত্বম্ আলোচিতম্। যে খলু জনাঃ জাগতিকং বস্তু নিচয়ং পরিহৃত্য আত্মচিন্তায়াং নিরতাঃ তেষাং জ্ঞানলাভার্থং মন্ত্রে কর্মাণাং বিধানাং বিহিতম্।
অস্যাম্ পৃথিব্যাং সকাম কর্ম সম্পাদনেন শুভা শুভম্ কর্মফলম্ লভতে মানবঃ। জগজ্জনঃ কর্মফল ভোগায় সংসারপাশেন আবদ্ধঃ ভূত্বা অস্মিন্ ধরাধামে বারংবারং জন্মপরিগৃহ্নাতি। তেষাং কৃতে শ্রুতৌ নিষ্কাম কর্মমার্গস্য বিধানং নির্দিষ্টমাস্তে। বৎসরশতং জীবিতুম্ ইচ্ছতা জনেনঃ সকাম মার্গ পরিত্যজ্য শাস্ত্রজনিতাগ্নি হোত্রাদি শুভকর্মানুষ্ঠানম্ কর্তব্যম্। শুভকর্মানুষ্ঠানং বিনা অশুভ কর্মানাং পরিহারঃ দুষ্করঃ। যতঃ ন কোঅপি মানবাঃ ক্ষণমপি কর্মরোহিত ভবতি। গীতায়াং উক্তম্-
“কর্মণ্যে ব্যধিকারস্তে মা ফলেষু কদাচন্।”
অতঃ নিষ্কামকর্ম সম্পাদনাৎ ঋতে কর্মলাভবিষয়ে ন কোঅপি ভিন্নঃ মার্গঃ বিদ্যতে ইতি ভাবঃ।
অনুষ্টুপ্ ছন্দসি গঠিতোঅয়ংমন্ত্রঃ তল্লক্ষণং তু-
” পঞ্চমং লঘুসর্বত্র সপ্তমং দ্বিচতুর্থয়োঃ।
গুরু ষষ্ঠঞ্চ পাদানং শেষেষ্বনিয়মো মতঃ।।”
ঈশোপনিষদ মন্ত্র বাখ্যা-7
তদেজতি তন্নৈজতি তদ্দূরে তদ্বন্তিকে।
তদন্তরস্য সর্বস্য তদু সর্বস্যাস্য বাহ্যতঃ।।
উঃ- শুক্লযজুর্বেদস্য বাজসনেয়সংহিতান্তর্গতায়াম্ ঈশোপনিষদি সমুপলভ্যতেয়ৈং মন্ত্রঃ। অস্মিন্ মন্ত্রে পরস্পর বিরুদ্ধ শব্দ প্রয়োগেন ব্রহ্মণঃ স্বরূপং উদ্ষাটয়তি শাস্ত্রকারঃ। মন্ত্রস্যাম্য ব্যাখ্যা অধঃ প্রদত্ত।
ব্রহ্মা এজতি চলতীত্যর্থঃ। যদা বায়াদিরূপেন ব্রহ্মণঃ স্বরূপং বহির্জতি প্রকাশতে তদা তদেব সোপাধিক ব্রহ্ম বায়্বাদিরূপেন একামাৎ স্থানাৎ অন্যৎ স্থানং গন্তুম্ শক্নোতি। পুনশ্চদেব ব্রহ্ম ন এজতি ন গচ্ছতীতি ভাবঃ। যস্মিন্ কালে ব্রহ্ম উপাধি বিহীন রূপেন তিষ্ঠতি অর্থাৎ স্বেনরূপেন বিরাজতে তস্মিন্ কালে তদেব ব্রহ্ম অচলং ধ্রুবং বিকার রহিতং স্যাৎ। তস্মাৎ কারনাৎ এতদেব বোধ্যম্ যৎ স্থাবর জঙ্গমাত্মকং ধর্মদ্বয়মেব একস্মিন্নেব ব্রহ্মনি বমানম্। অবিদ্যাদোষেন দুষ্টোজনঃ যতঃ ব্রহ্মজ্ঞানলব্ধুং ন শক্নোতি অস্মাৎ কারনাৎ ব্রহ্ম সদৈব আত্মজ্ঞানরহিতাৎ জনাৎ দূরে এব তিষ্ঠতি। তদেব ব্রহ্মপুনঃ বিষয়বাসনাপরিত্যাগিনঃ ভক্তসাধকস্য সুলভত্বাৎ অন্তিকে সমীপে এব বিরাজতে ইতি বোধ্যম্। অত্র ব্রহ্মণঃ সূক্ষত্বম্ অসীমত্বঞ্চেতি আপাতবিরুদ্ধরূপদ্বয়মেব স্পষ্টীকৃতং শাস্ত্রকারেন ইতি শম্।
ঈশোপনিষদ মন্ত্র বাখ্যা-7 (অন্যভাবে)
তদেজতি তন্নৈজতি তদ্দূরে তদ্বন্তিকে।
তদন্তরস্য সর্বস্য তদু সর্বস্যাস্য বাহ্যতঃ।।
অনুবাদ:- সেই আত্মাই গমন করেন আবার গমন করেন না। তিনিই দূরস্থ এবং নিকটস্থ। তিনিই দৃশ্যমান জগৎ প্রপঞ্চের (এই সকলের) ভিতরে ও বাইরে অবস্থান করেছেন।
অন্বয়:- তৎ এজতি তৎ ন এজতি তৎ দূরে তৎ উ অন্তিকে। তৎ অস্য সর্বস্য অন্তঃ। তৎ উ অস্য সর্বস্য বাহ্যতঃ।
শুক্লযজুর্বেদস্য বাজসনেয় সংহিতান্তর্গতায়াম্ ঈশোপনিষদি সমুপলভ্যতেঅয়ং মন্ত্রঃ।
অত্র আদিত্যেন ব্রহ্মণঃ পরামর্শঃ। ব্রহ্মঃ স্বভাবতঃ নিশ্চলম্। তস্য বিভূত্বাৎ সম্ভবতি প্রাণীদেহমেব তস্য উপাধিঃ।
শরীরস্য গমনাৎ তস্মাভিরুচ্যতে গত্যোঅনুমতি।
বস্ততন্তু তত্র উপাধেঃ শরীরস্য গমনং ভবতি। শরীরস্য আত্মনোঅপি গমনমিতিভানম্। পুনঃ আত্মা সর্বব্যাপী। তস্মাৎ যথা স দূরবর্তী তথৈব সমীপবর্তী। যথা স সর্বস্ব অন্তরে তিষ্ঠতি তথৈব বহিরপি তিষ্ঠতি। অজ্ঞান আবৃতা জনাঃ শতসহস্র জন্মভিরপি তং জ্ঞাতুং ন শক্নবন্তি। তস্মাৎ তস্য দূরবর্তীত্বং জ্ঞানীনা তু সদৈব তস্য উপলব্ধির্ভবতি। তস্মাৎ তস্য সমীপবর্তীত্বং প্রাকৃত বুদ্ধিগম্যং ন আত্মতত্ত্বমিতি বোধয়তি। শ্রীমদভগবদ্ গীতায়াং ভগবতা শ্রীকৃষ্ণেন উক্তং-
” বহিরন্তশ্চ ভূতানামচরং চরমেব চ।
সূক্ষ্মত্বাৎ তদবিজ্ঞেয়ং দূরস্থং চান্তিকে চ তৎ।।”
অর্থাৎ আত্মা চরাচর সর্বভূতে বিদ্যমানমপি অতি সূক্ষ্মত্বাৎ অবিজ্ঞাতো ভবতি। দূরে বহিঃস্থেপি স নিকটে অভ্যন্তরে অস্তীতি সরলার্থঃ।
অনুষ্টুপ্ ছন্দসি গ্রথিতোঅয়ং মন্ত্রঃ। তল্লক্ষণং তু-
“পঞ্চমং লঘু সর্বত্র সপ্তমং দ্বি চতুর্থয়োঃ।
গুরু ষষ্ঠঞ্চ পাদানাং শেষেষ্বনিয়মো মতঃ।।”
ঈশোপনিষদ হতে গুরুত্বপূর্ণ পোস্ট গুলি
2. ঈশোপনিষদে বর্ণিত তত্ত্বজ্ঞানে কর্মের ভূমিকা