ভট্টিকাব্য হতে সংস্কৃত ব্যাখ্যা সিতারবিন্দ প্রচয়েষু লীনাঃ সংসক্তফেনেষু চ সৈকতেষু। কুন্দাবদাতাঃ কলহংসমালাঃ প্রীতিয়িরে শ্রোত্রসুখৈনির্নাদৈঃ।।”
ভট্টিকাব্য হতে সংস্কৃত ব্যাখ্যা – সিতারবিন্দ প্রচয়েষু লীনাঃ
সিতারবিন্দ প্রচয়েষু লীনাঃ
সংসক্তফেনেষু চ সৈকতেষু।
কুন্দাবদাতাঃ কলহংসমালাঃ
প্রীতিয়িরে শ্রোত্রসুখৈনির্নাদৈঃ।।”
বঙ্গানুবাদ:-
শ্বেতপদ্মসমূহে এবং শ্বেতফেণযুঞ্জের আবৃত তটভূমিতে শ্বেতরাজহংসশ্রেনী মিশে অদৃশ্য হয়ে থাকায় কেবলমাত্র তাদের শ্রুতি মধুর ধ্বনিতে চেনা যাচ্ছে।
অন্বয়:-
সিতারবিন্দপ্রচয়েষু সংসক্তফেনেষু সৈকতেষু চ লীনাঃ কুন্দাবদাতাঃ কলহংসমালাঃ শ্রোত্র সুখৈঃ নিনাদৈঃ প্রতীয়ারে।
উৎস
বৈয়াকরণ কবি ভট্টি বিরচিতস্য ভট্টিকাব্যস্য দ্বিতীয়সর্গাৎ সমুপলভ্যতে অয়ং শ্লোকঃ।
প্রসঙ্গ
অত্র যজ্ঞবিঘ্নকারিণাং মারীচ তাড়কাদি রাক্ষসানাং বিনাশার্থং মহর্ষি বিশ্বামিত্রেন সহ লক্ষণো রামোঅযোধ্যাতঃ নিগর্ত্য সমন্তাৎ প্রকাশমানাং মনোহারিণী শরচ্ছোভাং যথা দদর্শ তদ্বর্নয়ন্নাহ কবি -” সিতারবিন্দপ্রচয়েষু….”।
সংস্কৃত ব্যাখ্যা
বর্ষাপগমে শরৎসমাগতা। বস্তুতঃ শরদি জলাশয়েষু শ্বেতপদ্মসমারোহঃ আসীৎ। জলাশয় তটানি তু শুভ্র ফেনপুঞ্জাবৃতানি আসন্। এবং শরৎ প্রকৃতৌ সর্বত্র শুভ্রতা বিরাজিতা। বর্ষাপগমাৎ রাজহংসাঃ তত্র সমাগতাঃ। তে শ্বেতপদ্মেষু শুভ্রসৈকতেষু চ বর্ণসাম্যাৎ তদাত্ম্যংগতাঃ। অন্তঃ তেষু প্রচ্ছন্নাঃ রজহংসাঃ সহসা ন দৃশ্যন্তে স্ম। কেবলং তেষাং মধুরনিনাদৈঃ তে পরিজ্ঞাতাঃ আসন্। এবং শরৎসৌন্দর্যং দৃষ্ট্বা রামোঅতীব তৃপ্তোঅভূৎ।
অলংকার
অত্র সন্দেহ নাম অলংকারঃ। তল্লংক্ষনং তু- ” সন্দেহ প্রকৃতেঅন্যস্য সংশয়ঃ প্রতিভোত্থিত উপজাতিস্তু বৃত্তমিতি।
- ভট্টিকাব্য: সংস্কৃত ব্যাখ্যা – বিম্বাগতৈস্তীরবনৈঃ সমৃদ্ধিং
- ভট্টিকাব্য: সংস্কৃত ব্যাখ্যা – দত্তাবধানং মধুলেহিগীতৌ
- ভট্টিকাব্য: সংস্কৃত ব্যাখ্যা – হিরন্ময়ী শাললতেব জঙ্গমা
- ভাট্টিকাব্য সর্গ 2: সংক্ষিপ্ত প্রশ্ন
- ভাট্টিকাব্য সর্গ 2: শ্লোকের ব্যাকরণ
- ভট্টিকাব্য: সংস্কৃত ব্যাখ্যা – ন তজ্জ্বলং যন্ন সুচারুপঙ্কজম্
- ভট্টিকাব্য: সংস্কৃত ব্যাখ্যা – গর্জন্ হরিঃ সাম্ভসি শৈলকুঞ্জে
- ভট্টিকাব্য: সংস্কৃত ব্যাখ্যা – প্রভাতবাতাহতিকম্পিতাকৃতিঃ
- ভট্টিকাব্য: সংস্কৃত ব্যাখ্যা – সিতারবিন্দ প্রচয়েষু লীনাঃ
- ভট্টিকাব্যের দ্বিতীয় সর্গে রামকর্তৃক শরৎকালের বর্ণনা
- ভট্টির রচনাশৈলী