ঋকসংহিতায় দশম মন্ডলের ১২১ নং সূক্ত হিরণ্যগর্ভ সূক্তটি । হিরণ্যগর্ভ সুক্ত হতে কয়েকটি মন্ত্রের সংস্কৃত ব্যাখ্যা দেওয়া হল। এই সূক্তে হিরণ্যগর্ভ ঋষি, ত্রিষ্টুপ্ ছন্দ ও প্রজাপতি দেবতা। এই সূক্তে মন্ত্রের সংখ্যা দশটি।
হিরণ্যগর্ভ সুক্ত হতে সংস্কৃত ব্যাখ্যা
হিরণ্যগর্ভ সূক্ত | ঋকসংহিতায় দশম মন্ডলের ১২১ নং সূক্ত |
হিরণ্যগর্ভ সুক্তের ঋষি | হিরণ্যগর্ভ ঋষি |
হিরণ্যগর্ভ সুক্তের ছন্দ | ত্রিষ্টুপ্ ছন্দ |
হিরণ্যগর্ভ সুক্তের দেবতা | প্রজাপতি দেবতা |
হিরণ্যগর্ভ সূক্তে মন্ত্রের সংখ্যা | মন্ত্রের সংখ্যা দশটি |
হিরণ্যগর্ভ সুক্ত হতে সংস্কৃত ব্যাখ্যা-১
” হিরণ্যগর্ভঃ সমবর্ততাগ্রে
ভূতস্য জাতঃ পতিরেক আসীৎ।
স দাধার পৃথিবীং দ্যামতেমাং
কস্মৈ দেবায় হবিষা বিধেম।।”
বঙ্গানুবাদ:- ( সৃষ্টির আদিতে) কেবল হিরণ্যগর্ভ-ই বিদ্যমান ছিলেন। তিনি জাতমাত্রই প্রাণিবর্গের অদ্বিতীয় অধীশ্বর হয়েছিলেন। তিনি অন্তরিক্ষলোক দ্যুলোকও এই ভূমিভাগকে ধারণ করে আছেন। (স্বস্থানে স্থাপিত করেছেন)। (তাঁকে ছাড়া) কোন্ দেবতাকে হবির দ্বারা আমরা পরিচর্যা করব? (ক- শব্দবাচ্য প্রজাপত দেবতাকেই আমরা হবির দ্বারা অর্চনা করব। )
উ:- ঋগ্বেদ-সংহিতায়াঃ দশম মন্ডলান্তর্গতে হিরণ্যগর্ভ সূক্তে সমুপলভ্যতে অয়ং মন্ত্রঃ।
মন্ত্রেঅস্মিন্ হিরণ্যগর্ভঃ ঋষিঃ, ত্রিষ্টুপ্ ছন্দঃ, প্রজাপতি দেবতা চ।
অত্র মন্ত্রে হিরণ্যগর্ভস্য মাহাত্ম্যং বর্ণয়তে।
পরমাত্মনা সৃষ্টং প্রাক্ জগৎ সমুদ্ররূপেন সলিলম্ আসীৎ। স চ হিরণ্যগর্ভ সৃষ্টি কামস্য পরমাত্মনঃ সকাশাৎ ব্রহ্মাণ্ড উৎপত্তেঃ প্রাকসমজায়ত। স চ জাতঃ এব জাতমাত্র একঃ অদ্বিতীয় সরূপঃ ভূত্বা ভূতস্য উৎপৎস্যমানস্য সর্বস্য জগতঃ একঃ অসাধারনঃ পতিঃ ঈশ্বর আসীৎ। স্মর্য্যতে চ-
“স বৈ শরীরী প্রথমঃ স বৈ পুরুষ উচ্যতে।
আদিগর্ভঃ স ভূতানাং ব্রহ্মাগ্রে সমবর্তত।।”
হিরণ্যগর্ভঃ জগতঃ আত্মা আধারভূতঃ সন্ সর্বাণ্ রক্ষতি। সর্বং চরাচরং তেন পরিব্যপ্তম্। তস্মাদেব সর্বে প্রাণিনঃ আত্মচৈতন্যং লভ্যন্তে। সর্বে প্রাণিনঃ দেবা অপি তস্য শাসনম্ অন্তরালে সুখেন স্থাতুম্ ইচ্ছতি। তস্য কৃপায়াম্ অমৃততত্ত্বং কোপে মৃত্যুশ্চ বসতঃ তুষ্টেন প্রজাপতিনা নরাঃ অমৃতত্ত্বা প্রাপনে ক্ষমাঃ তস্য বিরুদ্ধাচরনেন চ স কোপে উৎপন্নে সতি মহতী অনিষ্ঠাপত্তিঃ।
হিরণ্যগর্ভ সুক্ত হতে সংস্কৃত ব্যাখ্যা-২
” য আত্মদা বলদা যস্য বিশ্ব
উপাসতে প্রশিষং যস্য দেবাঃ।
যস্য ছায়ামৃতং যস্য মৃত্যুঃ
কস্মৈ দেবায় হবিষা বিধেম।।”
বঙ্গানুবাদ:- যিনি প্রাণদানকারী, যিনি বলদানকারী, যাঁর আজ্ঞা সকল প্রাণিগন পালন করে, (যাঁর আজ্ঞা) দেবগণও (মান্য করেন) অমৃতত্ত্ব যাঁর ছায়াস্বরূপ অনুবর্ত্তী, মৃত্যু যাঁর ছায়া স্বরূপ, (তাঁকে ছাড়া) কোন দেবতাকে হবির দ্বারা আমরা পরিচর্যা করব? ( ক-শব্দবাচ্য প্রজাপতি দেবতাকেই আমরা হবির দ্বারা অর্চনা করব। )
ঋগ্বেদ-সংহিতায়াঃ দশম মণ্ডলান্তর্গতে হিরণ্যগর্ভ সূক্তে সমুপলভ্যতে অয়ং মন্ত্রঃ।
মন্ত্রেঅস্মিন্ হিরণ্যগর্ভঃ ঋষিঃ, ত্রিষ্টুপ্ ছন্দঃ, প্রজাপতি দেবতা চ।
অত্র মন্ত্রে হিরণ্যগর্ভস্য মহাত্ম্যং বর্ণয়তে। প্রজাপতি দেবতাকে পশুযাগে আত্মনা বলদা ইতি দ্বিতীয়েয়মৃকবপায়া অনুবাক্যাত্বেন হোত্রা পঠ্যতে।
যঃ প্রজাপতিঃ আত্মনা আত্মনং দাতা। আত্মনো হি সর্বে তস্মাৎ পরমাত্মেন উৎপদ্যন্তে, যথা- অগ্নে সকাশাদ্ বিস্ফুলিঙ্গা জায়ন্তে তদ্ বত্ যদ্ বা আত্মনাং শোধয়িতা বলদা বলস্য চ দাতা শোধয়িতা বা। যস্য প্রজাপতেঃ প্রশিষং প্রকৃষ্টং শাসনমাজ্ঞা বিশ্বে সর্বে প্রাণিনঃ উপাসতে প্রার্থয়ন্তে। তথা দেবা অপি প্রার্থয়ন্তে। অপি চ যস্য ছায়া ছায়েব ভবতঃ অমৃতং মৃত্যুশ্চ। তস্মৈ কস্মৈ প্রজাপতয়ে দেবায় হবিষা বিধেম পরিচয়েম্।
হিরণ্যগর্ভঃ জগতঃ আত্মা আধারভূত সন্ সর্বান্ রক্ষতি। সর্বং চরাচরং তেন পরিব্যপ্তম্। তস্মা দেব সর্বে প্রাণিনঃ আত্মচৈতন্যং লভ্যন্তে। সর্বে প্রাণিনঃ দেবা অপি তস্য শাসনম্ অন্তরালে সুখেন স্থাতুম্ ইচ্ছতি। তস্য কৃপায়াম্ অমৃততত্ত্বং কোপে মৃত্যুশ্চ বসতঃ তুষ্টেন প্রজাপতিনা নরাঃ অমৃতত্ত্বা প্রাপণে ক্ষমাঃ তস্য বিরুদ্ধাচরণেন চ কোপে উৎপন্ন সতি মহতী অনিষ্ঠাপত্তিঃ।
**
হিরণ্যগর্ভ সুক্ত হতে সংস্কৃত ব্যাখ্যা-৩
“যঃ প্রাণতো নিমিষতো মহি –
ত্বৈক ইদ্রাজা জগতো বভূব।
য ঈশে অস্য দ্বিপদশ্চতুষ্পদঃ
কস্মৈ দেবায় হবিষা বিধেম।।”
বঙ্গানুবাদ:- যিনি নিজ মহিমার দ্বারা শ্বাসগ্রহণকারী ও অক্ষিপক্ষ্মচালনকারী জীবগণের অদ্বিতীয় অধীশ্বর হয়েছিলেন, যিনি পরিদৃশ্যমান এই সকল দ্বিপদ ও চতুষ্পদের অধিকর্ত্তা, (তাঁকে ছাড়া) আর কোন দেবতাকে আমরা হবির দ্বারা পরিচর্যা করব?
ঋগ্বেদ – সংহিতায়াঃ দশম মন্ডলান্তর্গতে হিরণ্যগর্ভ সূক্তে সমুপলভ্যতে অয়ং মন্ত্রঃ।
মন্ত্রেঅস্মিন্ হিরণ্যগর্ভঃ ঋষিঃ, ত্রিষ্টুপ্ ছন্দঃ, প্রজাপতি দেবতা চ।
অত্র মন্ত্রে হিরণ্যগর্ভস্য মাহাত্ম্যং বর্ণয়তে।
যঃ হিরণ্যগর্ভঃ প্রাণতঃ প্রশ্বসতঃ। নিমিষতঃ অক্ষিপক্ষ্মচলনং কুর্বতঃ। জগতঃ জঙ্গমস্য প্রাণিজাতস্য মহিত্বা মহত্ত্বেন। মাহাত্ম্যেন এক ইৎ অদ্বিতীয় এব সন্ রাজা বভূব ঈশ্বরো ভবতি। অস্য পরিদৃশ্যমানস্য দ্বিপদঃ পাদদ্বয়ুক্তস্য মনুষ্যাদেঃ চতুষ্পদঃ গবাশ্বাদেশ্চ যঃ প্রজাপতি ঈশে ইষ্টে। ঈদৃশো যঃ প্রজাপতিস্তস্মৈ কস্মা ইত্যাদি সুবোধম্।
হিরণ্যগর্ভঃ জগতঃ আত্মা আধারভূতঃ সন্ সর্বান্ রক্ষতি। সর্বং চরাচরং তেন পরিব্যপ্তম্। তস্মাদেব সর্বে প্রাণিনঃ আত্মচৈতন্যং লভ্যন্তে। সর্বে প্রাণিনঃ দেবা অপি তস্য শাসনম্ অন্তরালে সুখেন স্থাতুম্ ইচ্ছতি। তস্য কৃপায়াম্ অমৃততত্ত্বং কোপে মৃত্যুশ্চ বসতঃ তুষ্টেন প্রজাপতিনা নরাঃ অমৃতত্ত্বা প্রাপণে ক্ষমাঃ তস্য বিরুদ্ধাচরনেন চ স কোপে উৎপন্নে সতি মহতী অনিষ্ঠাপত্তিঃ।
হিরণ্যগর্ভ সুক্ত হতে সংস্কৃত ব্যাখ্যা-৪
” মা নো হিংসীজ্জনিতা যঃ পৃথিব্যা
যো বা দিব্যং সত্যধর্মা জজান।
যশ্চা পশ্চন্দ্রা বৃহতীর্জজান
কস্মৈ দেবায় হবিষা বিধেম।।”
বঙ্গানুবাদ:-
ঋগ্বেদ -সংহিতায়াঃ দশম মন্ডলান্তর্গতে হিরণ্যগর্ভ সূক্তে সমুপলভ্যতে অয়ং মন্ত্রঃ।
মন্ত্রে অস্মিন্ হিরণ্যগর্ভঃ ঋষিঃ, ত্রিষ্ঠুপ্ ছন্দঃ, প্রজাপতি দেবতা চ।
অত্র মন্ত্রে হিরণ্যগর্ভস্য মাহাত্ম্যং বর্ণয়তে।
হিরণ্যগর্ভঃ জগতঃ আত্মা আধারভূতঃ সন্ সর্বান্ রক্ষতি। সর্বং চরাচরং তেন পরিব্যপ্তম্। তস্মা দেব সর্বে প্রাণিনঃ আত্মচৈতন্যং লভ্যন্তে। সর্বে প্রাণিনঃ দেবা অপি তস্য শাসনম্ অন্তরালে সুখেন স্থাতুম্ ইচ্ছন্তি। তস্য কৃপায়াম্ অমৃতত্ত্বং কোপে মৃত্যুশ্চ বসতঃ তুষ্টেন প্রজাপতিনা নরাঃ অমৃতত্ত্বা প্রাপনে ক্ষমাঃ তস্য বিরুদ্ধাচরণেন চ কোপে উৎপন্ন সতি মহতী অনিষ্ঠাপত্তিঃ।